Nyheter

”Allt flyter på perfekt. Sånt gillar ju jag.”

”Allt flyter på perfekt. Sånt gillar ju jag.”

E.ON i Norrköping har anlitat VIMAB i över 20 år

Samarbetet mellan oss på VIMAB och våra kunder kan se olika ut. Ibland handlar det om kortare insatser som bygger på snabba ryck och hög flexibilitet. I andra fall handlar det om regelbundenhet och långsiktiga avtal. Ett exempel på det senare är vårt uppskattade samarbete med E.ON som har pågått i flera decennier.

Med ansvar inom ett stort kraftvärmeverk

Kenneth Andersson är UH-ingenjör och serviceansvarig för två av de fem stora pannorna på E.ON:s kraftvärmeverk i Norrköping. Anläggningen producerar framför allt el och fjärrvärme men också en del ånga. Kenneth har varit med i några år och vet vad han pratar om.

– Det finns extremt många ventiler hos oss och de behöver kontinuerligt underhållas och ibland bytas ut. Vi har anlitat VIMAB i över 20 år nu och de har alltid fungerat bra. På senare år har de också visat framfötterna vad det gäller service och kundanpassning. Det känns verkligen att de jobbar för vårt bästa.

Full koll för bästa smidighet

E.ON i Norrköping anlitar VIMAB kontinuerligt, året runt, och utnyttjar i stort sätt alla våra tjänster. Främst handlar det om ångfällemätningar och funktionskontroller i drift.
– Det är så vi håller koll, säger Kenneth. Vid mätningar och kontroller får vi veta vilka ventiler som behöver lagas och servas och vilka som måste bytas ut. Kontrollerna kör vi under vintern så att vi kan fixa allt under sommaren när vi lättare kan ställa av en hel linje eller ta pannorna ur drift. Att vi har ordning och reda på anläggningens service är viktigt för både säkerheten och tillgängligheten. Vi har verkligen fått in rutiner som gör att allt rullar på och fungerar som det ska.

Lugnt även vid oplanerade stopp

Kenneth berättar att det nu för tiden är mycket sällan som anläggningen måste göra oplanerade stopp.
– Vi på E.ON jobbar hårt för att hela tiden förbättra oss, säger han, och där har vi lyckats. Det var mycket vanligare förr att vi plötsligt fick gå ur drift. Det händer fortfarande då och då men om vi måste stanna en anläggningsdel för att byta eller reparera ventiler så har vi alltid några dygn på oss att skaffa fram rätt reservdelar och förbereda servicen. En kraftvärmepanna har nämligen ett mycket högt tryck och man kan inte närma sig den förrän trycket har gått ner. Då ringer vi VIMAB och gör våra beställningar i lugn och ro.

VIMAB:s ventillager – en bra back up

Kraftvärmeverket i Norrköping är stor och har funnits relativt länge. Precis som hos alla motsvarande anläggningar inom de flesta branscher så innebär det väldigt många ventiler som varierar i både ålder och fabrikat. Kenneth berättar att de visserligen har ett eget mindre reservdelslager men att de då och då behöver gå till VIMAB för att hitta rätt grejer. – Inte minst vid oplanerade stopp som vi pratade om nyss, säger han. Det är i princip omöjligt att ha alla typer av ventiler i lager och ibland behöver vi byta något snabbt. Då brukar vi använda VIMAB:s lager. De har ju det mesta och är en bra back up.

Personkemin är viktig

Samarbetet mellan E.ON och VIMAB är relativt omfattande och därför finns det många personliga kontaktytor företagen emellan. Kenneth har huvudsakligen kontakt med Fredrik Wisell på VIMAB, ett samarbete som han uppskattar mycket.
– Fredrik är lätt att ha att göra med, berättar Kenneth. Personkemin funkar perfekt, vilket är jätteviktigt. Arbetet går snabbt och smidigt, och han håller alltid vad han lovar. Sånt gillar man ju som beställare. I regel går det till så att jag ger Fredrik en lista på vad som behöver åtgärdas. Sedan kommer han och plockar ner allt, tar med det till Motala och återkommer dagen därpå med allt fixat. Snabb service är som bekant både tid och pengar, avslutar Kenneth.

Det långa samarbetet är ingen slump

Att E.ON har anlitat VIMAB i över 20 år är ingen slump enligt Kenneth.
– Vi har givetvis fler leverantörer och gör omfattande upphandlingar när det gäller den här typen av leverantörer. Att VIMAB alltid har funnits med beror på att de erbjuder bra tjänster, är flexibla och håller en hög service som vi uppskattar. Svårare är det inte, avslutar Kenneth.

Leave a Comment (0) ↓